Urgentiewijzer gemeente Amsterdam

Welkom op de Urgentiewijzer Beroepsvoorrang van de gemeente Amsterdam. Hier ziet u of u in aanmerking komt voor een beroepsvoorrang en u kunt een aanvraag doen. Een vragenlijst wijst u de weg.

Kijk op Amsterdam.nl voor meer informatie over Beroepsvoorrang voor onderwijzend personeel, zorgwerknemers en politiemedewerkers die in Amsterdam werken. Hier vindt u ook informatie over de documenten die u nodig heeft van uw werkgever.

 

1. Inschrijving bij WoningNet

Voor beroepsvoorrang moet u zijn ingeschreven als woningzoekende bij WoningNet Stadsregio Amsterdam. Zonder inschrijving kunt u al wel in de Urgentiewijzer kijken of u in aanmerking komt voor beroepsvoorrang. Vul dan in dat u een inschrijving heeft. Pas bij de feitelijke aanvraag van uw beroepsvoorrang heeft u inschrijfgegevens nodig.

Ligt uw belastbaar jaarinkomen tussen € 45.014 en € 64.407, dan is een inschrijving in WoningNet niet verplicht.

In bovenstaande situatie maakt de gemeente na het invullen van de Urgentiewijzer automatisch een gratis inschrijving in WoningNet aan. Met deze inschrijving kunt u alleen zoeken naar vrije sector woningen. Middeldure huurwoningen vallen daar ook onder.

 

2. Blijf ook zelf zoeken

Met beroepsvoorrang komt u op een wachtlijst voor een huurwoning. Uw plaats op de wachtlijst hangt af van uw leeftijd, gezinssamenstelling en inkomen. Plaatsing op de wachtlijst is geen garantie op huisvesting. We adviseren u om ook zelf actief te blijven zoeken naar een woning.

 

3. Aanvraag voor een urgentie?

Als mensen vanwege een noodsituatie een woning nodig hebben, kunnen zij een urgentieverklaring aanvragen. U kunt deze aanvraag niet doen via de Urgentiewijzer Beroepsvoorrang. Meer informatie vindt u op de website van de gemeente Amsterdam. 

 

4. Urgentiewijzer invullen

Wilt u de Urgentiewijzer Beroepsvoorrang invullen en een beroepsvoorrang aanvragen?

Klik dan hieronder op de knop ‘Verder’.